Menu

تحویل اکسپرس

تحویل فوری و سالم محصول

پرداخت مطمئن

پرداخت از طریق درگاه معتبر

ضمانت کیفیت

تضمین بالاترین کیفیت محصولات

ضمانت بازگشت

بازگشت 7 روزه محصول
9 آبان 1397
۲,۷۴۳ بازدید
بدون نظر

تفاوت صدای مونو و استریو

حالت های پخش صدای مونو و پخش صدای استریو، دو نوع متفاوت ضبط و باز پخش صدا می‌باشند. مونو که در لاتین به معنای تک یا منفرد یا فرد می‌باشد، در صنعت پخش صوت هم معنای تک منبعی بودن پخش صوت است. از سوی دیگر اصطلاح استریو برای صداهایی به کار می‌رود که در یک فضای مشترک توسط دو یا چند ابزار ضبط شده باشند و به این ترتیب تفاوت صداهای مختلف پخش شده در همان فضا را از هم تشخیص بدهد هرچند که با هم شباهت داشته باشند و همچنین هنگام بازتولید، توسط دو یا چند منبع پخش شوند که باعث می‌شود نوع صدا بسیار طبیعی تر باشدچراکه زمانی که از چند منبع پخش شود بسیار طبیعی تر از حالت پخش از یک منبع منفرد است.

ستفاده از صدای استریو در ضبط و پخش موسیقی کاربرد خود را به خوبی نشان می‌دهد. در ضبط موسیقی در اغلب اوقات منابع صوتی متعددی وجود دارند و آلات و ادوات و اجرا کنندگان و خواننده ( یا خوانندگان ) ممکن است متعدد باشند و هنگام ضبط این اصوات نیاز به ابزار ضبط متعدد خواهد بود و به اصطلاح به وجود چندین کانال نیاز است. باید دقت کنید اگر تعداد این کانال‌ها محدود به یکی باشد، ضبط صدا فقط از یک کانال صورت خواهد گرفت و بسیاری از جزئیات در هنگام ضبط صدا از دست خواهد رفت و کیفیت موسیقی حاصل از ضبط تک کاناله یا مونو به هیچ وجه مطلوب نخواهد بود.

مطرح بودن سیستم تک کاناله یا مونو در حال حاضر تنها به علت مزیت اشغال نکردن پهنای باند زیاد مد نظر است. به عنوان مثال تلفن و مکالمات تلفنی که تنها نیاز به برقراری ارتباط ساده و کم کیفیت دارند و در این ارتباطات تبادل اطلاعات و مکالمات مد نظر است و پیاده سازی سیستم استریو برای مکالمات تلفنی هزینه بر است و نیاز به زیر ساخت ها و تجهیزات بیشتری می‌باشد. انواع ارتباطات صوتی و رادیویی و تلفن توسط منبع منفرد صوتی برقرار می‌شوند و داشتن دوکانال و استریو نمودن این ارتباطات اصلاً به صرفه نمی‌باشد.

تجهیزات و امکانات ضبط صدا به حالت استریو پیچیده تر و گران قیمت تر از مونو هستند این در حالی است که ضبط صدای مونو تنها به یک میکروفون نیاز دارد و اطلاعات حاصله نیز کم حجم تر از حالت استریو خواهد بود. در حالت استریو نیاز به دو یا چند میکروفون ضبط کننده صدا به طورهم زمان یا موازی هست و این صدا ها نیاز به ترکیب شدن دارند و این تجهیزات این اصوات را می‌بایست طوری ترکیب نمایند که در هنگام پخش قابل تفکیک باشند. دستگاه های ضبط صوت و تلفن ها و انواع وسایل مکالمات رادیویی هم نیازی به این نوع ضبط ندارند و به همین دلیل است که تمامی دستگاههای ضبط و مکالمات صوتی از سیستم مونو بهره می‌برند یعنی یک میکروفون برای ضبط یا انتقال صدا دارند.


    برند سایت برند سایت برند سایت